نویسنده دکتر مریم عسگری    استارتاپ‌ها  استارتاپ, استارتاپ چیست

استارتاپ شرکتی است که در مرحله اولیه فعالیت خود قرار دارد. این شرکتها معمولا در ابتدا مورد حمایت و پشتوانه مالی سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند و تلاش آنها بر این است تا در زمینه توسعه محصول یا خدماتی که به عقیده آنها مورد استقبال و تقاضای بازار است، سرمایه‌گذاری کنند. با توجه به درآمدزایی محدود یا هزینه‌های زیاد، بیشتر این کسب‌وکارهای کوچک و نوپا در دراز مدت بدون سرمایه‌گذاری سرمایه‌داران ریسک‌پذیر، پایدار نخواهند بود.

آشنایی با نحوه پیدایش استارتاپ‌ها

در اواخر دهه ۱۹۹۰، رایج‌ترین نوع شرکت‌های استارتاپی dotcom (شرکتی است که تجارت را از طریق وب‌سایت خود انجام می‌دهد) بود. به دلیل شور و هیجان در بین سرمایه‌گذاران و تمایلشان به سرمایه‌گذاری و ریسک‌پذیری در زمینه این نوع از کسب‌وکارها، راه‌اندازی آنها به طرز قابل توجهی آسان و راحت بود.

با وجود این، زمانیکه حباب dotcom ترکید، تعداد انگشت شماری از استارتاپ‌های اینترنتی دوام یافتند.  آمازون فروشنده کتاب اینترنتی و ای بی پورتال حراج اینترنتی نمونه‌هایی از شرکت‌های ماندگار هستند. همچنین از شرکتهایی چون فیسبوک، اوبر و اسپیس ایکس می‌توان نام برد.

استارتاپ‌ها جهت انجام تحقیقات نیازمند به وقت و سرمایه‌گذاری هستند. تحقیقات بازار به تخمین و برآورد تقاضا برای یک محصول یا خدمات کمک می‌کند. یک استارتاپ نیاز به یک طرح جامع کسب‌وکاری (بیزینس پلن) دارد که ماموریت، چشم‌انداز آینده، اهداف و همچنین استراتژی‌های مدیریت و بازاریابی را تشریح کند.

ملاحظات ویژه در استارتاپها
شرکت‌های استارتاپی نوپا باید تصمیم بگیرند که آیا کسب‌وکار آنها بصورت آنلاین، در شرکت، خانه یا فروشگاه انجام می‌شود یا خیر. و این بستگی به محصول یا خدماتی دارد که قصد ارائه آنها را دارند. به عنوان مثال، یک استارتاپ تکنولوژی، که قصد فروش سخت‌افزارهای واقعیت مجازی را دارد، ممکن است نیاز به یک فروشگاه فیزیکی داشته باشد تا به مشتریان بصورت رو در رو در مورد ویژگی‌های پیچیده محصول توضیح دهد.
 
منابع مالی
تامین مالی جمعی (Crowdfunding)   به افرادی که قصد راه‌اندازی یک استارتاپ را دارند، اجازه می‌دهد تا از طریق یک بستر مناسب تامین مالی، سرمایه فراهم سازند.تامین مالی جمعی، روشی ا‌ست که در آن سعی می‌شود تا از جمعیتی (Crowd) از مردم، سرمایه‌گذاران و…، برای راه‌اندازی یک استارتاپ‌ تامین سرمایه گردد.
استارتاپ‌ها اغلب با استفاده از سرمایه‌داران ریسک‌پذیر، وجوه و سرمایه لازم را فراهم می‌کنند. این‌ها گروهی از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هستند که در زمینه تأمین سرمایه برای استارتاپ‌ها تخصص دارند. “سیلیکون ولی” در کالیفرنیا به دلیل جامعه سرمایه‌داری قدرتمند و مشهور شناخته شده است و یک مقصد محبوب برای استارتاپ‌ها است.
منابع مالی استارتاپ‌ها از کجا تامین می‌شود؟
یک استارتاپ ممکن است برای تامین مالی از اعتبارش استفاده کند. یک استارتاپ ممکن است با گرفتن یک وام کوچک تجاری شروع به فعالیت کند. بانک‌ها معمولاً چندین گزینه اختصاصی برای مشاغل کوچک دارند. ازاین دست می‌توان به وام کم بهره کوتاه‌مدت که برای استارتاپ‌ها مناسب است اشاره نمود. به منظور گرفتن وام، اغلب یک طرح کسب‌وکاری (بیزینس پلن) دقیق لازم است. یک استارتاپ ممکن است با استفاده از اعتبارش سرمایه لازم را فراهم سازد و تامین مالی شود. سابقه بی‌عیب‌و‌نقص بودن یک اعتبار ممکن است این امکان را بدهد تا از حداکثر سقف مجاز وام برای راه‌اندازی استارتاپ استفاده شود. این گزینه بیشترین خطر را به ویژه در صورت عدم موفقیت استارتاپ در بر دارد.
 
نکات کلیدی
یک استارتاپ به زبانی ساده، در حقیقت کسب‌وکاری است که در مرحله آغازین شکل‌گیری رشد و فعالیت است.
راه‌های گوناگونی برای جذب سرمایه جهت راه‌اندازی یک استارتاپ وجود دارد.
یک استارتاپ اغلب توسط بنیان‌گذارن در ابتدا تامین مالی می‌شود تا زمانیکه موفق گردیده و دوام یابد، سپس قادر خواهد بود از سرمایه‌گذاران بیرونی جذب سرمایه کند.
 
اقیانوس آبی
اقیانوس هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *